وبلاگ جریح

وبلاگ جریح

وبلاگ جریح

وبلاگ جریح

وبلاگ جریح

استفراغ

سه شنبه, ۱۹ مرداد ۱۳۹۵، ۰۸:۲۲ ب.ظ

علت و درمان “استفراغ” و “حالت تهوع”

استفراغ,استفراغ دم,استفراغ نوزاد,استفراغ در کودکان,استفراغ زردآب,استفراغ خونی,استفراغ در نوزادان,استفراغ نوزادان,استفراغ نوزاد از بینی,استفراغ نوزاد یک ماهه,استفراغ نوزاد نجس است,استفراغ نوزاد سه ماهه,استفراغ نوزاد 4 ماهه,استفراغ نوزاد بعد از واکسن,استفراغ نوزادان از بینی,استفراغ نوزاد 6 ماهه,استفراغ در کودکان یک ساله

علت و درمان استفراغ و حالت تهوع

به گزارش بی اس ام اس استفراغ پدیده‌ایست که در اثر عوامل مختلف بوجود می‌آید که اگر تا چند ساعت ادامه پیدا کرد، باید به پزشک مراجعه شود.

عوامل؛ عفونت معده و روده، سردرد، اختلالات گوش داخلی، درمان پزشکی(مثل سرطان)، سم‌ها(مثل الکل، نیکوتین و داروهایی چون آنتی بیوتیک‌ها)، هورمون‌ها(مثل تغییرات هورمونی اوایل حاملگی و مشکلات غده تیروئید)، زخم گوارشی، سنگ‌های کیسه صفرا، پانکراتیت و فعالیت زیاد.

درمان؛ استفاده از یخ، نوشیدن زیاد آب، مصرف چای کم رنگ و نوشابه‌های غیر الکلی، پرهیز از بوهای بد، خوردن غذاهایی که راحت هضم می‌شوند(مثل غلات و میوه‌ها)، مصرف ماست بدون چربی، خوردن نعنا، اجتناب از خوردن غذاهای چرب و شیر و تنفس عمیق در هوای تازه.

باید دندان‌ها را بعد از استفراغ شست. چون اسید آن دندان‌ها را خراب می‌کند.

در صورت مشاهده‌ی تهوع همراه با سردرد شدید، قادر نبودن به نوشیدن هیچ چیز به مدت 24 ساعت، احساس تشنگی بیش از حد، کم شدن ادرار و استفراغ به همراه خون، فرد باید به پزشک مراجعه کند.

یکی از علائم سکته مغزی به هم خوردن تعادل بدن به طور ناگهانی که احتمالا با حالت تهوع، استفراغ کردن، تب، سکسکه و یا قورت دادن غذاها به سختی همراه است.

قابل ذکر است که علف لیمو نوعی از علفهای استوایی است که بوی لیمو می‌دهد. در واقع اخیراً محققینی در اسراییل خواص ضد سرطانی در آن یافته‌اند.جالب است بدانید که  اسانس این گیاه دارای خواصی مانند آنتی باکتریال قوی، اشتها آور، ضد کرم و ضد نفخ می باشد. مصرف موضعی این اسانس موجب کاهش دردهای روماتیسمی و عصبی می‌شوددر ضمن اسانس این گیاه دارای کاربرد بسیار وسیع در صنایع آرایشی و بهداشتی است و سالانه ۶۰۰۰ تن از اسانس علف لیمو در جهان تولید می‌شود. جالب است بدانید که گیاه علف لیمو خاصیت ضدباکتریایی و ضدقارچی دارد. به هنگام مخلوط شدن با فلفل سیاه برای رفع درد قاعدگی و حالت تهوع مفید و نافع می باشد.

لازم به ذکر است که طبع مرزنجوش گرم و خشک است و در طب سنتی از مرزنجوش برای تسکین اعصاب و برطرف کردن بی حوصلگی ، برای رفع افسردگی ، کمک به درمان سردرد، بیماری حرکتی ،نفخ شکم، قولنج کودکان ،تهوع، درد مفاصل و عضلات ، سرفه و درمان سرماخوردگی استفاده می گردد.در ضمن استفاده موضعی از روغن آن ،عفونت های پوستی و ناراحتی های لثه را نیز درمان می نماید.

به یاد داشته باشید که برخی توصیه های پزشکی در خصوص استفاده از مرزنجوش این است که : در صورت بروز تهوع، استفراغ و یا اسهال مصرف مرزنجوش باید متوقف شود و از افراط در مصرف آن بدون نظر پزشک متخصص خودداری شود و بیمارا ن مبتلا به ناراحتی های کلیوی از مصرف مرزنجوش نیز اجتناب کنند. استفاده زیاد مرزنجوش برای کلیه مضر می باشد.

طباشیر شادی بخش و مقوی دل و معده و کبد گرم و مسکن التهاب و عطش و قاطع قی و استفراغ صفراوی و اسهال خونی و گرم و حل کننده و خشک کننده رطوبت های سرد سست کننده معده می باشد

دم کرده بادرنجبویه نیز جهت بهبود تهوع، مراحل اول سرماخوردگی، خستگی عصبی و افسردگی نافع است.

عصاره برگ و ریشه کنگر برای جلوگیری از رسوب چربی در جدار رگ‌ها مفید و نافع بوده و در درمان یرقان، سوءهاضمه، احساس ناراحتی در معده، نفخ، بی‌اشتهایی، تهوع، اسهال خفیف یا یبوست، نارسایی کبد، دفع مزمن آلبومین و کم‌خونی بعد از جراحی موثر و مفید بوده و از کبد در برابر سموم شیمیایی محافظت می‌ نماید.

شاید مدفوع در خون دیده نشود با چشم ولی اگر این علائم را دارید به دکتر مراجعه نمایید- شکم درد-حالت تهوع و استفراغ-سختی و تنگی نفس اسهال – تپش قلب – غش کردن و کاهش وزن

از نشانه های اولیه سرطان معده ، تهوع و بی اشتهایی است

استفراغ می تواند از علائم سرطان خون باشد

اگر تنگی نفس با درد قفسه سینه، حالت تهوع، غش و ضعف، ورم و قوزک پا، اشکال در تنفس به هنگام خوابیدن، تب بالا، لرزه و سرفه، کبودی لب‌ها و سر انگشتان دست و خس خس سینه همراه باشد، باید به پزشک مراجعه کرد.

علائم عفونت کلیه ؛ تهوع، کمبود آب بدن، کاهش وزن، فوریت ادرار، درد کلیه، یرقان، دردی مشابه آنفلانزا، تب، ضعف و وجود خون در ادرار.

حالت تهوع و استفراغ خونی می تواند از علائم زخم معده باشد

منابع:

رژیم سلامتی

تبیان

استفراغ

  • ربیع حسنلو

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی